Β.Βράχας: «Η Ναύπακτος έχει γυρίσει την πλάτη στη θάλασσα» 29/07/2013 Πρόσωπα, Κύριο Θέμα Το κεφάλαιο «μαρίνα στη Ναύπακτο» έχει απασχολήσει ουκ ολίγες φορές την τοπική κοινωνία, σε θεωρητικό ωστόσο πάντα πλαίσιο. Για το λόγο αυτό, θα είχε ενδιαφέρον να εξετάσουμε το ζήτημα με έναν άνθρωπο που και λόγω ειδικότητας και λόγω εμπειρίας έχει άποψη για το θέμα.Ο ναυπηγός στο επάγγελμα, προπονητής ιστιοπλόων με εμπειρία στη θάλασσα 44 ετών, Βασίλης Βράχας, μίλησε στο LepantoMag.gr για τα οφέλη που θα μπορούσε να αποκομίσει η Ναύπακτος από την κατασκευή μιας μαρίνας, αλλά κυρίως για το γεγονός ότι θα μπορούσε το θάλασσιο μέτωπο της πόλης να αναδειχτεί σε κορυφαίο προορισμό για κότερα και ιστιοπλοϊκά ενισχύοντας στο έπακρο την τοπική οικονομία.«Η Ναύπακτος έχει μοναδικά προνόμια»«Δεν υπάρχουν χώροι στη Δυτική Ελλάδα. Αν εξαιρέσεις τη μαρίνα που βρίσκεται στη Λευκάδα εκείνη στα Γουβιά, στην Κέρκυρα, αλλά και μία μικρή στο Μεγανήσι, χώροι φιλοξενίας σκαφών και ιστιοπλοϊκών δεν υπάρχουν. Τα νησιά μας είναι πολύ ωραία, αλλά δε βοηθάει ούτε το κράτος ούτε όμως και οι ντόπιοι. Στη Ναύπακτο έρχομαι πάρα πολλά χρόνια λόγω της δουλειάς μου. Η πόλη σας έχει το μοναδικό προνόμιο να διαθέτει ένα παραδοσιακό και πανέμορφο λιμάνι, αλλά είτε καλώς είτε κακώς έχει μόνο 3-4 θέσεις πρόσδεσης για να φιλοξενήσει το πολύ 2,3 ή 4 κότερα, τα οποία είναι και περαστικά. Τί σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι έχει μηδενικό τουρισμό θαλάσσης. Σε αντίθετη περίπτωση τα οφέλη θα ήταν τεράστια», μας τόνισε ο κ. Βράχας.Μεγάλο πρόβλημα οι προσχώσεις του λιμανιούΔεν παρέλειψε δε να σχολιάσει και το γεγονός των προσχώσεων που υπάρχουν και που δυσκολεύουν ιδιαιτέρως την είσοδο στο λιμάνι. «Το λιμάνι έχει προσχώσεις και δε νοούν να το καθαρίσουν. Εάν μεγάλωναν λίγο τον ντόκο (προβλήτα) που βρίσκεται έξω από το λιμάνι κατά 10-15 μέτρα, θα είχαν σταματήσει οι προσχώσεις αυτές. Μπαίνουμε με την ψυχή στο στόμα για να δέσουμε κάθε φορά», σημείωσε για να προσθέσει πως στην περίπτωση που υπήρχε μία μαρίνα έξω από το λιμάνι όλα θα ήταν διαφορετικά. Θα πρέπει να δείτε με άλλο μάτι τη θάλασσα«Εάν οι αρχές του τόπου σκέφτονταν τη θάλασσα, θα είχατε πολλά έσοδα. Αν νομίζει ο Δήμος Ναυπακτίας ότι έχει έσοδα από το παζάρι του Αγίου Δημητρίου, είναι γελασμένος. Εάν δει τη θάλασσα με άλλο μάτι, ο Δήμος θα εισέπραττε τέτοια ποσά που δεν μπορεί ούτε να φανταστεί αυτή τη στιγμή». Η μαρίνα θα μπορούσε να κατασκευαστεί στην περιοχή του Γριμπόβου. Να ξεκινά από το σημείο όπου τελειώνει το κάστρο του λιμανιού, κάτι που σύμφωνα με τον κ. Βράχα δε θα διαταράξει τη γραφικότητα του τοπίου. Πιο συγκρεκριμένα, αυτό που θα μπορούσε να κατασκευαστεί, κατά τον ίδιο, είναι ένα μεγάλο μπλόκι με πλωτές εξέδρες που θα προστατευόταν από δύο κυμματοθραύστες. Μαρίνα Γουβιά«Θα μπορούσε ο Δήμος εκεί να μαζεύει όλα τα κότερα. Θα είχε έσοδα από το νερό και το ρεύμα. Ο κόσμος θα έβγαινε έξω, που σημαίνει ότι θα υπήρχε κινητικότητα στα καταστήματα, τα σούπερ μάρκετ, τα βενζινάδικα, τις ταβέρνες, τα καφέ, ακόμη και στα συνεργεία που θα υπήρχαν. Μην ξεχνάτε πως τα κότερα έχουν και ζημιές, χρειάζονται τεχνικούς και μηχανικούς σε καθημερινή βάση. Ως εκ τούτου, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν καινούργιες θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα θα μπορούσε κάποιος να ράβει τα πανιά που σκίζονται, θα μπορούσαν να υπάρχουν τεχνικοί που θα αναλάμβαναν τα ηλεκτρολογικά των σκαφών, αλλά και ψυκτικοί για τα ψυγεία και τα κλιματιστικά».«Πρέπει ο κόσμος να κινητοποιηθεί»Το σημαντικό, κατά τη γνώμη του ναυπηγού Βασίλη Βράχα, είναι ο κόσμος να κινητοποιηθεί, να πιέσει την κατάσταση προς αυτή την κατεύθυνση. «Όπως και στην Πάτρα, έτσι και στη Ναύπακτο, ο κόσμος έχει γυρίσει την πλάτη του στη θάλασσα. Στην Πάτρα, θα ήταν όλα διαφορετικά. Η πόλη δεν έπρεπε να χωλαίνει. Στη Ναύπακτο αντίστοιχα, ζείτε δίπλα στη θάλασσα και κοιτάτε το βουνό».«Σε περίπτωση που είχαν να δέσουν τα σκάφη, δε θα έφευγαν από την πόλη σας. Θα έμεναν 10, ακόμη και 15 ημέρες. Τι σημαίνει αυτό; Έσοδα για το Δήμο. Υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθεί μία ολόκληρη βιομηχανία στην πόλη. Ναυτιλιακή βιομηχανία. Μην ξεχνάτε ότι πολλά κότερα κατεβαίνουν από την Αθήνα για να βγουν στο Ιόνιο. Ένας σταθμός δεν υπάρχει στο ενδιάμεσο, εάν εξαιρέσεις τα Τροιζόνια που όμως ο χώρος εκεί είναι εγκαταλελειμένος».Κόστος κατασκευής«Αυτά που απαιτούνται για την κατασκευή της μαρίνας στην περιοχή είναι δύο κυμματοθραύστες, πλωτές εξέδρες, μπλόκια και μία εκβάθυνση. Το σύνολο όλων αυτών δεν ξεπερνά το 1,5 – 2 εκ. ευρώ». Στο ερώτημα από πού όμως θα μπορούσαν να βρεθούν τα χρήματα για όλα αυτά, ο Βασίλης Βράχας, υποστηρίζει ότι τώρα είναι η κατάλληλη εποχή. Προγράμματα υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει η βούληση. «Πρόκειται για μία επένδυση, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί μέσω προγραμμάτων και τώρα είναι η κατάλληλη εποχή να κάνεις την κίνηση. Χρειάζεται βούληση. Η μεγαλύτερη επιβάρυνση θα ήταν στο να δημιουργηθούν τα μπλόκια, καθώς τα νερά στο Γρίμποβο δεν είναι πολύ βαθιά. Όλα τα υπόλοιπα, η εκβάθυνση και οι πλωτές εξέδρες, έχουν χαμηλότερο κόστος».Κέρδη από τη μαρίνα Μαρίνα Λευκάδαφωτο kolivas.gr«Δεν υπάρχει άλλος σταθμός στην ευρύτερη περιοχή για τα κότερα. Στη Ναύπακτο, 100-200 σκάφη δε θα έρχονταν απλά, θα έμεναν. Ακόμη και το χειμώνα. Η περιοχή δεν θα ήταν απλά πέρασμα, που σημαίνει πως θα εξασφαλίζονταν πάγια έσοδα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Το κάθε σκάφος που δένει μόνιμα σε μία μαρίνα επιβαρύνεται με ένα ποσό της τάξεως των 1.000 με 1.500 ευρώ το χρόνο. Σε καθημερινή βάση τώρα, η μαρίνα στο Μεγανήσι για παράδειγμα, λαμβάνει 50 ευρώ από κάθε σκάφος τη βραδιά παρέχοντας ρεύμα, νερό και wi–fi. Όπως αντιλαμβάνεστε, η υπόθεση μαρίνα είναι ολόκληρη βιομηχανία. Όσοι κοίταξαν τη θάλασσα έλαβαν από αυτή. Η Κεφαλλονίτες για παράδειγμα κοίταξαν τη θάλασσα και δημιούργησαν, μεγαλούργησαν».Κάτι τελευταίο που θέλησε να επισημάνει ο κ. Βράχας είναι η ραγδαία ανάπτυξη που καταγράφει η ιστιοπλοΐα τα τελευταία χρόνια. «Θα πρέπει να το κοιτάξουμε αυτό. Θα πρέπει να το κοιτάξετε αυτό. Η Ναύπακτος θα μπορούσε να είναι από τους ομορφότερους σταθμούς για όσους ταξιδεύουν στη θάλασσα. Το μέρος είναι απίστευτα γραφικό». 16900 Αφήστε το σχόλιό σας Cancel ReplyΤο email σας δεν θα δημοσιευτεί.Όνομα Email Website (προαιρετικό)Σχόλιο