«Σήμερα η Κυβέρνηση ακυρώνει θεσμούς στην Παιδεία που διέπονται από αξιοκρατία. Φέρνει στη Βουλή αποσπασματικές ρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που παράγουν παθογένειες. Αυτό δεν είναι ούτε αριστερό, ούτε προοδευτικό«, ανέφερε μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Αιτωλοακαρνανίας Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή για το Νομοσχεδίο του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ.Κωνσταντόπουλου:

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

 Κύριε Υπουργέ,

Περιμέναμε τόσες μέρες τον καπνό του Eurogroup. Αποτέλεσμα δεν υπάρχει.

Ήμουν το Σαββατοκύριακο στην Αιτωλοακαρνανία. Μεγάλη η ανησυχία. Τα ερωτήματα πολλά.

Τι γίνεται; Που πάμε; Και η ανεργία αυξάνεται. Νέοι άνθρωποι απογοητευμένοι. Οι πιο μεγάλοι προβληματισμένοι για όλα αυτά που συμβαίνουν.

Πέρασαν σχεδόν 4 μήνες και όλοι περιμέναμε ότι η Κυβέρνηση θα προκρίνει ένα νέο σχέδιο ανάπτυξης.  Θα προτάξει ένα νέο παραγωγικό ιστό για τη χώρα. Για να μπει η Ελλάδα σε παραγωγική διαδικασία ανασυγκρότησης.

Περιμέναμε η Κυβέρνηση να έχει ένα σχέδιο ανάπτυξης. Με πυλώνες ανάπτυξης που θα στηρίξουν τον πλούτο της χώρας και θα φέρουν επενδύσεις: Στον πρωτογενή τομέα, στην ενέργεια, τη ναυτιλία, τη μεταποίηση, στον τουρισμό που είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας.

Περιμέναμε λοιπόν να μπούμε σε τροχιά κανονικής ανάπτυξης και παραγωγής. Διότι όλοι γνωρίζουμε ότι τα δανεικά έλαβαν τέλος.

Η Ελλάδα πρέπει να παράξει πλούτο τον οποίο να  αναδιανείμει στους πολίτες της. Να στηριχθεί στα δικά της πόδια.

Προς αυτή την κατεύθυνση καμία κουβέντα. Δε λέει κανείς τίποτα.

Περιμένουμε την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων εδώ και τρεις μήνες. Η χώρα βρίσκεται στο “περίμενε”, σε αγρανάπαυση!

Περιμένουμε να έρθει ο Πρωθυπουργός στη Βουλή και να μας ενημερώσει για το τι γίνεται. Να ειπωθεί η αλήθεια στον ελληνικό λαό. Με προσωπικές στρατηγικές δεν προχωράμε. Η πολιτική του πολιτικού καταφερτζή έλαβε τέλος. Κυβερνήστε λοιπόν! Αυτό είναι το μήνυμα. Για να μη γίνει η ελπίδα και το όνειρο του κόσμου εφιάλτης, η δε ρότα της πατρίδας μας απρόβλεπτη.

Το 2012 έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ “Ζούμε το μαρτύριο της σταγόνας”. Τους παραπέμπω λοιπόν σήμερα ως απάντηση στην τότε δική τους θέση.

Κύριοι της Κυβέρνησης,

Μην αργοπορείτε. Κάντε πράξη όσα υποσχεθήκατε. Προχωρήστε μπροστά. Οι πολίτες περιμένουν να υλοποιήσετε τις δεσμεύσεις σας.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, Κύριε Υπουργέ,

Προέρχομαι από τον χώρο της εκπαίδευσης. Γνωρίζω τι σημαίνει τάξη.  Έχω ζήσει όλες τις μεταρρυθμίσεις στην παιδεία, με τις αστοχίες και τις ευστοχίες τους και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι το παρόν νομοσχέδιο σηματοδοτεί μια μεγάλη οπισθοδρόμηση. Έγιναν αλλαγές που ενίσχυσαν το δημοκρατικό και αντικειμενικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και μείωσαν τις ανισότητες.

Σήμερα η Κυβέρνηση ακυρώνει θεσμούς στην Παιδεία που διέπονται από αξιοκρατία. Φέρνει στη Βουλή αποσπασματικές ρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που παράγουν παθογένειες. Αυτό δεν είναι ούτε αριστερό, ούτε προοδευτικό.

Κεφάλαιο Α

Η τροποποίηση των διατάξεων του ν. 4186/2013 μόνο προβλήματα θα φέρει.

Οι μαθητές που ολοκληρώνουν αυτές τις ημέρες τη Β’ Λυκείου, ενώ προετοιμάζονταν να εξετασθούν του χρόνου με το υφιστάμενο καθεστώς, βρίσκονται πλέον μετέωροι και χωρίς να γνωρίζουν την ύλη και τον τρόπο με τον οποίο θα εξετασθούν την επόμενη χρονιά.

Μειώνετε, κύριε Υπουργέ, στο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων προσανατολισμού από 20 σε 15 και τις διανέμετε στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και Επιλογής.

Και πραγματικά αναρωτιέμαι, γνωρίζετε τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της χρονιάς στη Β ΄ και τη Γ΄Λυκείου;

Οι μαθητές εντείνουν την προσπάθειά τους για την εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο.

Αυτό σημαίνει ότι θέτουν τα μαθήματα Γενικής Παιδείας σε δεύτερη μοίρα. Παρακολουθούν τα μαθήματα αυτά μόνο δηλώνοντας το παρόν.

Αυτή είναι η πραγματικότητα κύριε Υπουργέ. Πρέπει να την αποδεχθούμε για να σχεδιάσουμε καλύτερα τη λειτουργία του σχολείου.

Ως προς την επισήμανση αυτή καμία πρόταση.

Η διδασκαλία των μαθημάτων προσανατολισμού είχε ως αποτέλεσμα:  Διεύρυνση της ύλης και αποδυνάμωση της παραπαιδείας.

Εσείς αυτό το ακυρώνετε.

Καθιερώθηκε για πρώτη φορά υποχρεωτική ώρα εργαστηρίου φυσικής, χημείας, βιολογίας κάθε εβδομάδα στη Γ’ Λυκείου.

Εκ των πραγμάτων και αυτή την ακυρώνετε. Δίνετε στους μαθητές τη δυνατότητα επιλογής σε ένα μάθημα , για να έχουν πρόσβαση σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο.

Έχετε την εντύπωση, ότι με 50 σελίδες ύλη από διαφορετικό επιστημονικό πεδίο , θα μπορέσει ένας μαθητής να εισαχθεί σ’ ένα τμήμα διαφορετικής ομάδας προσανατολισμού και να ολοκληρώσει τις σπουδές του χωρίς να γνωρίζει τον πυρήνα της γνώσης που απαιτεί η Σχολή;

Την απάντηση θα σας τη δώσουν οι μαθητές! Να είστε σίγουροι ότι θα πετάξουν στον κάλαθο των αχρήστων αυτή τη ρύθμιση. Καταργείτε, κύριε Υπουργέ, την Τράπεζα Θεμάτων. Και λέτε “θέματα αποκλειστικά από διδάσκοντες”. Δεν θέλετε αντικειμενική βαθμολόγηση; Το κράτος στελέχωσε όλα τα σχολεία, ώστε να εξασφαλιστεί απρόσκοπτα η διδασκαλία της ύλης!

– Ερωτώ λοιπόν, δεν θέλετε να διδάσκεται η ίδια ύλη σε όλη την επικράτεια ; Αυτό διασφαλιζόταν με την Τράπεζα Θεμάτων! Έτσι κύριε Υπουργέ κλείνετε το μάτι στην “παραπαιδεία”

Γιατί με το υφιστάμενο σύστημα:

Ο διδάσκων είχε τη δυνατότητα να βάλει 2 από τα 4 θέματα,  και τα 2 θέματα που έμπαιναν από την Τράπεζα Θεμάτων ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας. Γιατί τα διαλύετε όλα;

Λέτε, δεν υπήρχαν αναλυτικά προγράμματα για την Γ΄Λυκείου. Δεν ισχύει! Είχαν καταρτιστεί και αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα! Αναζητήστε τα ΦΕΚ!

Λέτε, κύριε Υπουργέ , δεν είχαν ετοιμαστεί τα βιβλία.  Εσείς, τα έχετε έτοιμα τα βιβλία; Εδώ δε ξέρετε την ύλη που θα διδαχθεί!

Μην χρησιμοποιείτε, λοιπόν, φθηνά επιχειρήματα. Αλλάζετε το καθεστώς για τα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία. Αναφέρετε αναλυτικά ποια θα είναι τα Πρότυπα!

Θέλετε να ευνοήσετε την ιδιωτική εκπαίδευση; Αφαιρείτε από την κάθε Περιφέρεια της Ελλάδος το δικαίωμα να έχει ένα Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο.

Γιατί το κάνετε αυτό; Μεγάλο λάθος . Θα κριθείτε στην πορεία γι’ αυτό.

Σήμερα στα Πρότυπα και Πειραματικά φοιτούν μαθητές που στο 70% είναι παιδιά εργαζομένων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και στο 17% παιδιά αλλοδαπών. Εσείς με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ουσιαστικά τα αποκλείετε. Τα συμπεράσματα δικά σας!

Kύριε Υπουργέ,

Έχουμε ήδη τοποθετηθεί για το θέμα του κατεπείγοντος και την άνευ προηγουμένου σπουδή να προχωρήσετε στην αλλαγή των στελεχών της Εκπαίδευσης στα σχολεία και τις Διευθύνσεις. Δημιουργήσατε μια παρατεταμένη αναστάτωση στα σχολεία με απρόβλεπτες συνέπειες. Πετύχατε ακριβώς το αντίθετο από αυτό που στοχεύατε! Αντί να ενισχύσετε το σύλλογο διδασκόντων με μια νέα συλλογικότητα και σαφές πλαίσιο λειτουργίας, δημιουργείτε ομάδες στα σχολεία και σχέσεις εξαρτήσεων.

Αναζητούμε ένα σύστημα αντικειμενικότερης επιλογής και όχι μια καινοφανή διαδικασία εκλογής! Τα στελέχη επιλέγονται και δεν εκλέγονται ! Μέσα από την προσπάθειά σας να περιγράψετε τα μόρια για την επιστημονική κατάρτιση, τη διοικητική και τη διδακτική υπηρεσία,  διαπιστώσατε μια σειρά από λάθη , τα οποία και διορθώσατε με τις υποδείξεις των φορέων και των κομμάτων.

Τυφλά όμως και εντελώς άδικα προσπαθήσατε να περιγράψετε τη διδακτική υπηρεσία με αποκλεισμούς, όπως οι εκπαιδευτικές υποχρεωτικές άδειες της Μετεκπαίδευσης και της Επιμόρφωσης, της  θητείας  των εκπαιδευτικών στη θέση του Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Αποδεικνύεται στην πράξη ότι τελικά το ζήτημα της πολιτικής ανεξιθρησκίας  που εφαρμόστηκε στην επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών έχει και συνέχεια!

Σας καλώ έστω και αυτή την ώρα να αποδεχτείτε  το δίκαιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με τη διδακτική υπηρεσία των Διευθυντών Εκπαίδευσης οι οποίοι σε σχέση με τους υπευθύνους των οργανισμών σαφώς και δεν έχουν καμία σύγκριση. Δε μπορεί λοιπόν οι Διευθυντές Εκπαίδευσης να εξαιρούνται αυτής.

Αλήθεια κύριε Υπουργέ ποιους οργανισμούς εννοείτε και ποιους υπευθύνους έχετε στο μυαλό σας; Η παιδεία δεν είναι χώρος συγκρούσεων και αντιπαραθέσεων! Είναι χώρος συνεργασίας.

Καταθέσαμε σήμερα με τροπολογία μια προσθήκη για το άρθρο 17, που αφορά τον τρόπο επιλογής των στελεχών αυτών και συγκεκριμένα συμπληρώσεις για τη διδακτική υπηρεσία των Διευθυντών Εκπαίδευσης. Κάντε την δεκτή! Μην επιμείνετε στην κατάργηση της αντικειμενικότητας και της αξιοκρατίας!!!

Κύριε Υπουργέ,

Δεν ωφελεί η στείρα αντιπαράθεση και η απαξίωση των θεσμών. Δείξτε τον πολιτικό πολιτισμό που πρέπει και την κουλτούρα που η εκπαιδευτική κοινότητα έχει ανάγκη. Με το Νομοσχέδιο αυτό ενώσατε πολύ κόσμο.  Αν συνεχίσετε έτσι θα βάλετε και τους υπόλοιπους απέναντί σας. Αυτό δεν ωφελεί. Χρειάζεται αντικειμενικότητα και ευθυκρισία. Χρειάζονται καθαρές λύσεις. Απαιτείται διαύγεια παντού.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Κύριε Υπουργέ,

Θα ήθελα στο σημείο αυτό να κάνω μία πρόταση:

Λέτε, «Θα αποκαταστήσουμε τις αδικίες» και δεν έχω λόγους να μην το πιστεύω. Σας προτείνω λοιπόν να φέρετε σχέδιο νόμου με το οποίο θα επιστρέφονται οι περικοπές των εφάπαξ των εκπαιδευτικών που συνατξιοδοτήθηκαν τα τρία τελευταία χρόνια. Τα εφάπαξ αυτά κατακρεουργήθηκαν κατά 50 και πλέον τοις εκατό.

Προτείνω λοιπόν να επιστραφούν οι περικοπές αυτές με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου δεκαετούς διάρκειας. Και φυσικά να συμπεριληφθούν σε αυτό το σχέδιο νόμου και όσοι εκπαιδευτικοί πρόκειται σήμερα να βγουν στη σύνταξη. Είναι χρήματα που παρακρατήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς και τα οποία είχαν υπολογίσει για τα δάνειά τους, για τις σπουδές των παιδιών τους, για τις λοιπές υποχρεώσεις τους!

Ας αποδοθεί στον Έλληνα δάσκαλο και καθηγητή η αναγκαία δικαίωση που του πρέπει. Του το οφείλουμε, του το οφείλει η κοινωνία για την προσφορά τους. Επαναφέρετε τους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν με τον ν. 4186/2013. Είναι θετικό.

Αλλά για να έχει αυτή η επαναφορά κοινωνικό και αναπτυξιακό προσανατολισμό, για να αποδειχθεί ότι παράγεται πολύτιμη γνώση, είναι ανάγκη οι τομείς και οι ειδικότητες να συνδεθούν με τις τοπικές ανάγκες και αγορές κάθε περιοχής.

Έτσι θα αποκτήσει νόημα και αξία η παρακολούθηση των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ και θα υπάρξει απορρόφηση από την αγορά εργασίας.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Η Παιδεία είναι πυλώνας ανάπτυξης για κάθε προοδευτική χώρα. Χρειάζεται όμως θεσμική θωράκιση. Μια Διακομματική Επιτροπή με δεκαετή θητεία μελών η οποία θα εφαρμόσει μια σταθερή εκπαιδευτική πολιτική σύγχρονη και εναρμονισμένη με την ευρωπαϊκή πολιτική. Τα μέλη της να προέρχονται από όλους τους δημοκρατικούς πολιτικούς χώρους και από όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής δραστηριότητας (ειδικοί εμπειρογνώμονες, μελετητές εκπαιδευτικών συστημάτων, ακαδημαϊκοί, καθηγητές, δάσκαλοι, νηπιαγωγούς και άλλους ).

Να σταματήσει το ράβε – ξήλωνε στην Παιδεία. Κουράστηκαν μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς. Οι αλλαγές στην παιδεία πρέπει να ψηφίζονται με πλειοψηφία των 2/3 της Βουλής. Μέσα από διαβούλευση να προτείνονται οι όποιες αλλαγές. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να δώσουμε ελπίδα και προοπτική στον χώρο της εκπαίδευσης.

Η αξιολόγηση και η αξιοκρατία να είναι η βάση της εκπαίδευσης. Το στοίχημα όλων μας πρέπει να είναι:Ανοιχτό σχολείο σε προτάσεις και ιδέες για μια καλύτερη παιδεία.

Σας ευχαριστώ.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone
 
 

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.