Και ενώ το ενδιαφέρον αναμενόταν να μονοπωλήσει το θέμα της αντιδρόμισης της Ψανής κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, τα τρία προσχέδια προτάσεων για τη διαμόρφωση-ανάπλαση της πλατείας του Λιμανιού από τον μελετητή της εταιρείας Denco, Χρυσόστομο Ριζομυλιώτη, έδωσαν το στίγμα για το που πρόκειται να επικεντρωθεί η συζήτηση το επόμενο διάστημα. Και όταν γίνεται λόγος για την πλατεία του Λιμανιού, θα πρέπει να σκεφτούμε πως πρόκειται για ένα σημείο «ταυτότητα» της πόλης. Που σημαίνει πως οποιαδήποτε αλλαγή αποφασίσουμε να επέλθει, θα σηματοδοτήσει και το τί είδους πόλη επιθυμούμε, τόσο για εμάς τους ίδιους, όσο και για τους επισκέπτες αυτής.
Τί προβλέπουν τα προσχέδια
Προσχέδιο Νο 1: Η πλατεία του Λιμανιού παραμένει ως έχει. Γίνονται ωστόσο κάποιες μικρές παρεμβάσεις προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις πάρκινγκ λεωφορείων στο επάνω μέρος της πλατείας, αλλά και θέσεις πάρκινγκ για τα μηχανάκια στη δυτική κάθετη οδό. Ουσιαστικά δεν αλλάζουν πολλά, αλλά πρόκειται για μία «τακτοποίηση» της υπάρχουσας κατάστασης.
Προσχέδιο Νο 2: Η πλατεία του Λιμανιού επεκτείνεται ανατολικά, καθώς πεζοδρομείται η οδός όπου σήμερα βρίσκεται η πιάτσα των ταξί. Η συγκεκριμένη λύση φαίνεται να προκρίνεται ως η πιο θετική από τον μελετητή.
Προσχέδιο Νο 3: Η πλατεία του Λιμανιού επεκτείνεται δυτικά και νότια, καθώς πεζοδρομούνται οι οδοί που βρίσκονται μπροστά από το κτήριο της Μητρόπολης και στο κάτω μέρος της πλατείας. Πεζοδρομείται επίσης ο δρόμος που φτάνει μέχρι την πλάζ. Η κυκλοφορία θα διεξάγεται από την οδό όπου σήμερα βρίσκεται η πιάτσα των ταξί. Η συγκεκριμένη πρόταση παρουσιάζει τρία προβλήματα: την απομάκρυνση του πλατάνου από το βόρειο κομμάτι της πλατείας, την απομάκρυνση της πιάτσας των ταξί από το σημείο, αλλά και τη μεταφορά του περιπτέρου, καθώς από το βορειοανατολικό κομμάτι της πλατείας θα περάσει ο δρόμος.
Πρόσθετος φόρτος για Σοϊδά και Μεσολογγίου
Μεταξύ των ζητημάτων που προκύπτουν είναι και το εξής: από τη στιγμή που η κίνηση των οχημάτων στην παραλιακή οδό της Ψανής θα διεξάγεται και πάλι από τα δυτικά προς τα ανατολικά (από Φλοίσβο προς Λιμάνι) και η πρόταση του μελετητή προβλέπει την πεζοδρόμηση ενός κομματιού της οδού Παπαχαραλάμπους (πλατεία Κούμπιου-οδός που εκτείνεται από το Λιμάνι έως την πλαζ), τα αυτοκίνητα που θα κατευθύνονται από την Ψανή προς το κέντρο της πόλης, θα πρέπει να βρεθούν στην οδό Σοϊδά (κάθετη οδός ανάμεσα σε πλαζ και Μεσολογγίου) και να βγουν πάλι στη Μεσολογγίου. Τί σημαίνει πρακτικά αυτό; Πρόσθετος φόρτος για την οδό Σοϊδά, αλλά κυρίως για την οδό Μεσολογγίου που λίγα μέτρα πριν από το Λιμάνι, θα προστίθενται σε αυτή ακόμη περισσότερα αυτοκίνητα. Δε θα πρέπει βέβαια να αγνοηθεί και το γεγονός ότι η Σοϊδά είναι ένας δρόμος ανηφορικός που δεν προσφέρει ιδιαίτερα καλή ορατότητα στον οδηγό.
Η πρόταση της Σ. Νούλα
Ως «έκθεση ιδεών» χαρακτήρισε τις προτάσεις του μελετητή η αρχιτέκτων και μέλος της Επιτροπής Διαβούλευσης, Σάντρα Νούλα, η οποία επανέφερε στο τραπέζι μία πρόταση που έχει διατυπωθεί ξανά κατά το παρελθόν από τους αρχιτέκτονες. Τί προβλέπει αυτή; Διπλής κατεύθυνσης για τα αυτοκίνητα η οδός Τζαβέλλα (πάνω δρόμος) και πεζόδρομος η οδός Μπότσαρη (κάτω δρόμος Λιμανιού). Η κ. Νούλα ζήτησε από το μελετητή να εξεταστεί με περισσότερη προσοχή και αυτή η λύση. Ο μελετητής ωστόσο τη χαρακτήρισε ως «μη εφικτή».
Πάρκινγκ στα δυτικά, στην περιοχή της πλαζ…;
Ως «άκρως απαραίτητη» χαρακτηρίστηκε από το μελετητή η δημιουργία πάρκινγκ στα δυτικά και συγκεκριμένα στην περιοχή της πλαζ. Η συγκεκριμένη πρόταση προβλέπει τη δημιουργία ενός περιορισμένου αριθμού θέσεων αυτοκινήτων. Αποτελεί ωστόσο ερώτημα κατά πόσον θα επιτρέψει να συμβεί κάτι τέτοιο η Αρχαιολογία.
Θα ήθελα να σχολιάσω το θέμα του πρόσθετου κυκλοφοριακού φόρτου στη Σοϊδά προς Μεσολογγίου αν πεζοδρομηθεί η οδός από πλαζ προς Λιμάνι. Μα το μεγαλύτερο πρόβλημα στην κυκλοφοριακή συμφόρηση της Μεσολογγίου προς Λιμάνι, αποτελεί αυτό το κομμάτι (πλαζ προς Λιμάνι), που σκέφτεστε να πεζοδρομηθεί (πολύ καλά θα κάνετε) και αυτό το δημιουργούν οι ντόπιοι κυρίως οδηγοί, που όταν βλέπουν κίνηση στη Μεσολογγίου,μπαίνουν ως έξυπνοι στην παραλιακή και καταλήγουν στο Λιμάνι συναντώντας τους κινούμενους από Μεσολογγίου με αποτέλεσμα να δημιουργείται μποτιλιάρισμα. Φέτος που είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία από πλαζ προς Λιμάνι, τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα και μπορούσες να περπατήσεις εύκολα με ασφάλεια και από Λιμάνι προς Ψανή και αντίστροφα.