του Νίκου Αποστόλου
Είστε στο Facebook. Και προφανώς περιμένατε να βλέπετε τις ενημερώσεις από toportal στο χρονολόγιό σας (timeline). Όσο αυτό είναι λογικό, τόσο είναι και δύσκολο. Πώς εξηγείται αυτό το παράδοξο; Το πρόβλημα είναι ότι το Facebook σάς κρύβει πράγματα. Δεν βλέπετε δηλαδή πολλά από αυτά που καταχωρούν οι φίλοι ή οι σελίδες που ακολουθείτε. Ο λόγος; Εν μέρει γιατί το Facebook κατακλύζεται από περιεχόμενο και εν μέρει επειδή προσπαθεί να βρεί τρόπους να αξιοποιήσει αυτό το περιεχόμενο για να αποκτήσει οικονομικό όφελος.
Σε τούτη την κατεύθυνση, τον περασμένο μήνα (Δεκέμβριο ’13) το Facebook άλλαξε έναν αλγόριθμο και εκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Υπολογίζεται ότι αν μια σελίδα διαθέτει 100.000 φίλους, μόνο 2.000 (2%) από αυτούς βλέπει τις ενημερώσεις ενώ το Νοέμβριο τις έβλεπαν περίπου 12.000. Παρατηρούμε δηλαδή μια τεράστια μείωση σχεδόν 90%!
Θέλετε λοιπόν να μπορείτε να χρησιμοποιείτε το Facebook για να συνδέεστε με φίλους ή να συλλέγετε πληροφορίες; Ο κος Ζάκεμπεργκ προσπαθεί να έχει εκείνος -και όχι εσείς- την τελευταία λέξη.
Άν δεν κάνετε συχνά like σε καταχωρίσεις από φίλους ή σελίδες, ούτε σχολιάζετε σε αυτές, σταδιακά θα εξαφανίζονται από το χρονολόγιο (timeline) σας γιατί πριμοδοτούνται οι σελίδες και οι φίλοι με τους οποίους έχετε διαδραστική σχέση (με σχόλια και like).
Μήπως όμως εσείς θέλετε να βλέπετε και διαφορετικές απόψεις στις οποίες δεν νοιώθετε αναγκαστικά την ανάγκη να συμμετάσχετε; Αν ναι, τότε υπάρχει πρόβλημα.
Το Facebook φιλτράρει επίσης τις καταχωρίσεις γιατί σύμφωνα με τις στατιστικές, ο μέσος χρήστης θα έπρεπε να βλέπει 1500 την ημέρα, πράγμα αδύνατο. Εξηγείται έτσι εν μέρει η κίνηση του Facebook, που όμως έχει και οικονομικά κίνητρα, αφού το «δίκτυο» θέλει και να βγάλει χρήματα από τη δραστηριότητα των χρηστών. Για να βλέπουν περισσότεροι τις καταχωρίσεις, τις δικές σας, τις δικές μας ή άλλων σελίδων, θα πρέπει να πληρώσουμε. Θα έχετε άλλωστε δει ότι μπορείτε να πληρώσετε για να προωθήσετε μια συγκεκριμένη καταχώριση. Άλλωστε το Facebook μας ενθαρρύνει συνεχώς σα να μας υπενθυμίζει ότι σε αντίθετη περίπτωση λίγοι θα μας δουν…
Το οξύμωρο είναι ότι ενώ στο YouTube οι δημιουργοί του περιεχομένου πληρώνονται για κάθε φορά που οι χρήστες βλέπουν το video τους, στο facebook συμβαίνει το αντίθετο. Το Facebook συμπεριφέρεται σε όλους τους χρήστες σαν να είναι διαφημιστές, ζητώντας τους να πληρώσουν για να προωθήσουν το περιεχόμενό τους, αλλιώς όλο και λιγότεροι θα το βλέπουν. Προσπαθεί με αυτό τον τρόπο να βγάλει χρήματα αφού οι διαφημίσεις στην δεξιά στήλη έχει παρατηρηθεί ότι δεν έχουν απήχηση στους χρήστες. Άλλωστε δεν μπαίνουν εκεί για να ψωνίσουν…
Το αποτέλεσμα;
Οι χρήστες μπαίνουν στο Facebook για να βρουν το καλύτερο περιεχόμενο αλλά καταλήγουν να βλέπουν το περιεχόμενο όσων πληρώνουν, κάτι που δεν σημαίνει ότι αναγκαστικά τους ενδιαφέρει. Στην κοινωνική δικτύωση υποτίθεται ότι ο χρήστης ορίζει το περιεχόμενο που θέλει να βλέπει (όπως γίνεται και με το twitter ή instagram), όχι όμως και με το facebook, το οποίο παίρνει τον έλεγχο…
Η λύση;
Δυστυχώς δεν υπάρχει πλέον συγκεκριμένη λύση αφού το Facebook έχει αποσύρει τη δυνατότητα να επιλέγει ο χρήστης να βλέπει ενημερώσεις (από σελίδα ή φίλο) στο χρονολόγιό του. Αν σας ενδιαφέρουν οι ενημερώσεις κάποιου θα πρέπει να συμμετέχετε ενεργά, με σχόλια και Like, ενώ μια κάποια λύση είναι από το κουμπί Liked να ζητήσετε να λαμβάνετε ενημερώσεις ή ακόμη να προσθέσετε τη σελίδα σε μια ομάδα ενδιαφερόντων.
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε ενημερωτικό βίντεο (στα Αγγλικά)