Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ ( ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ τμ.) ενόψει των Δημοτικών εκλογών υποβάλλει προς τους υποψηφίους δημαρχιακούς συνδυασμούς και τους συμπολίτες μας, τις προτάσεις μας για εκείνα τα ζητήματα της πόλης που άπτονται άμεσα του γνωστικού επιστημονικού μας αντικειμένου, με την ελπίδα ότι αυτή τη φορά η πόλη μπορεί να ελπίζει μέσω μίας ευρείας συνεννόησης σε ένα καλύτερο αύριο.
Θεωρούμε επιβεβλημένη λοιπόν την λήψη απόφασης για την δημιουργία ενός βασικού κεντρικού σχεδιασμού της Πόλης μας (Master plan) που θα είναι ο γνώμονας για την ταυτοποίηση την Πόλη μας ως Τουριστική και παράλληλα να αναδεικνύει, ειδικά, το ιστορικό της ύφος αναβαθμίζοντάς την πολιτιστικά. Η σύνταξή του είναι επιτακτική για να δοθεί η κατάλληλη απάντηση στις ανάγκες και τις προσδοκίες της ζωής των κατοίκων της και να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα ενδυναμώσουν την ταυτότητά της. Παράλληλα θα δοθεί στους χρήστες και στις επηρεαζόμενες όμορες περιοχές η πρέπουσα δυναμική μέσα από παρεμβάσεις – δράσεις – λύσεις με ξεκάθαρη στόχευση την ανάπτυξη της πόλης.
Συνοψίζοντας τις προτάσεις μας αυτές οι οποίες σε αρκετά σημεία τους είναι εμπλουτισμένες και επικαιροποιημένες, τις δημοσιοποιούμε κατά ενότητες, αφήνοντας παράλληλα το ενδεχόμενο εποικοδομητικού διαλόγου και ανοικτής συνεργασίας στα ουσιαστικά και καίρια ζητήματα που ταλανίζουν τον Δήμο και το περιβάλλον της
ΕΝΟΤΗΤΑ Α:
ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΕ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ή ΣΕ ΜΕΛΕΤΕΣ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ
1. Άμεση προώθηση – ολοκλήρωση του νέου σχεδίου Π.Δ. περί .«Επανακαθορισμού όρων και περιορισμών δόμησης, και καθορισμού χρήσεων γης στο παραδοσιακό τμήμα της πόλης της Ναυπάκτου»
2. Άμεση επικαιροποίηση και ολοκλήρωση της μελέτης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ναυπάκτου ( Γ.Π.Σ.) σε συνεργασία με το ΤΕΕ Αιτ/νίας, τους φορείς- συλλόγους.
3. Άμεση εφαρμογή της νέας κυκλοφοριακής μελέτης Δήμου Ναυπάκτου, με τις απαραίτητα αναγκαίες αλλαγές και με παράλληλη την εξεύρεση χώρων στάθμευσης κεντρικά και περιμετρικά στην πόλη.
4. Εφαρμογή της μελέτης της ενοποίησης των παραλιών και προώθηση της κατασκευή του απαραίτητου πεζοδρόμου.
5. Ολοκλήρωση διαδικασίας αναθεώρησης του ρυμοτομικού σχεδίου (Μεγαλομάτα κ.λ.π.)
6. Προώθηση σχετικών διαδικασιών για το ΣΧΟΑΠ περιοχής Αντιρρίου.
7.Υποστήριξη του ερευνητικού προγράμματος«Αναγνώριση, Τεκμηρίωση, Καταγραφή και Προτάσεις για την Ανάδειξη και Προστασία του Ιστορικού Οικισμού Ναυπάκτου» σε συνεργασία με το πανεπ. Πατρών.
8. Ολοκλήρωση των διαδικασιών οριοθέτησης ρεμάτων και της πράξης εφαρμογής των όμορων περιοχών επέκτασης σχεδίου Πόλεως .
9. Η εφαρμογή μελέτης δικτύου πεζοδρόμων, πολιτιστικών μονοπατιών και περιηγητικών διαδρομών με την ανάδειξη των μνημείων και των αρχιτεκτονικών στοιχείων ( κρηνών) στη διαδρομή τους.
10. Άμεση εφαρμογή μελετών διαμόρφωσης πλατειών (πλατεία Σταϊκου , Παπαχαραλάμπους –μικρή κλπ.)
ΕΝΟΤΗΤΑ Β:
ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ
ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
1. Διερέυνηση δυνατότητας κατασκευής της χωροθετημένης Μαρίνα Ναυπάκτου.
2. Αξιοποίηση των εργοστασιακών χώρων του Αντιρρίου.
3. Ανεύρεση χώρων για την δημιουργία Μουσείου (Ναυμαχίας Ναυπάκτου)- εκθεσιακού χώρου, Δημοτικού Διοικητηρίου και ανοιχτού θεάτρου (πρόβλεψη στο νέο Γ.Π.Σ.)
4. Άμεση αποκατάσταση και αξιοποίηση του Ξενία στη πόλη που θα πρέπει να γίνει με όρους που δεν προσβάλλουν τις αρχές του και η βιωσιμότητά του .
5. Άμεση αποκατάσταση και αξιοποίηση του κτηρίου Πλάζ και του περιβάλλοντος χώρου.
6. Οργάνωση διαχρονικής πολιτικής για θέματα παιδείας. Άμεση εξεύρεση χώρων για την
κατασκευή σχολικών εγκαταστάσεων προσπελάσιμους και άμεσα ενοποιημένους με όμορους πνεύμονες πρασίνου της πόλης (πρόβλεψη στο νέο Γ.Π.Σ.).
7. Ενοποίηση και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από Γρίμποβο έως Ψανή και ενίσχυση του ρόλου και της λειτουργίας του λιμένος καθώς πέραν από τα πολιτιστικά οφέλη, μπορεί να αποτελέσει και πόλο έλξης, ποιοτικού εγχώριου και παγκόσμιου, τουρισμού. Ανάδειξη του παραλιακού μετώπου του Οικισμού Παλαιοπαναγιάς και ανάπτυξη πεζοδρόμου καθ’ όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης της Παλαιοπαναγιάς.
8. Ταχεία ανεύρεση χώρου και εκπόνηση μελέτης για κατασκευή του νέου νεκροταφείου Ναυπάκτου, εκτός κατοικημένων περιοχών του Δήμου, με σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας (πρόβλεψη στο νέο Γ.Π.Σ.)
9. Άμεσες ενέργειες για την οργάνωση του χώρου στο παραλιακό ανατολικό τμήμα με την δημιουργία κέντρου σύγχρονων ναυταθλητικών εγκαταστάσεων πανελλήνιας εμβέλειας για
αθλητικές διοργανώσεις (πετοσανίδας, Κάιτ Σερφ , κλπ)
10. Ταχεία ανεύρεση κατάλληλου χώρου και κατασκευή νέων σύγχρονων αθλητικών εγκαταστάσεων εκτός των ορίων του κέντρου της πόλης, με εύκολη προσβασιμότητα και από το Εθνικό οδικό δίκτυο (πρόβλεψη στο νέο Γ.Π.Σ.)
11. Καταγραφή και ανάδειξη των αξιόλογων κτηρίων και στοιχείων Αρχιτεκτονικής σε όλη την Ναυπακτία που κινδυνεύουν από κατεδάφιση.
12. Ανάδειξη σε πανευρωπαϊκό πόλο έλξης των Ενετικών Οχυρώσεων της πόλης και των τάφρων που τις περιβάλλουν με προσβασιμότητα και συνεχή επισκεψιμότητα σε αυτές από το κοινό.
13. Διερευνητική μελέτη για γραμμή μίνι- τραίνου τουριστικής περιήγησης στην παράκτια ζώνη της πόλης και στο κάστρο.
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ:
ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΑΡΧΟΝΤΟΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΜΕ ΧΑΜΗΛΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Με δεδομένο ότι ο δημόσιος χώρος αποτελεί το βασικό περιουσιακό στοιχείο της πόλης, πάνω στο οποίο αναπτύσσεται η οικονομική και κοινωνική ζωή της, η ορθή διαχείρισή του οφείλει να είναι συνολική, μελετημένη και τεκμηριωμένη ως προς τα αποτελέσματά της. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί πλέον να είναι αποδεκτές επεμβάσεις αποσπασματικές και πρακτικές που διέπονται από ιδιοκτησιακή λογική.
Για τα παραπάνω προτείνουμε:
1.Επαναπροσδιορισμός της αισθητικής στο κέντρο της πόλης. Αναμορφώσεις όψεων κτιρίων, ημιτελών οικοδομών σε καίρια σημεία της πόλης και στις εισόδους της. (βλ. Σχετικό πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Ένωσης)
2. Καταγραφή κοινοχρήστων – δημοσίων χώρων που χρειάζονται περιορισμένες ή εκτεταμένες παρεμβάσεις για την περεταίρω αξιοποίηση τους από τους πολίτες και το δήμο.
3. Η δημόσια καθαριότητα σαν ακρογωνιαίος λίθος δημοτικής πολιτικής. Κίνητρα για περισυλλογή κάθε ανακυκλώσιμου υλικού και συστήματος υπογειοποίησης κάδων απορριμμάτων.
4. Δημοτική πολιτική διασφάλισης και προτεραιότητας των πεζών με κατασκευή νέων πεζοδρομίων στις εισόδους Πόλεις . Απόλυτα εμφανείς σημάνσεις διαβάσεων πεζών παράλληλα με αυστηρή εφαρμογή του Κ.Ο.Κ. στην πόλη ( Στάθμευση οχημάτων επάνω σε διαβάσεις πεζών, στάθμευση η στάση οχημάτων επί των πεζοδρομίων , ανάθεση ελέγχου στάθμευσης μέσω διαγωνισμού κ.α.)
5. Κίνητρα και ετήσια βράβευση ιδιωτικών κήπων και πρασιών. Συνοικιακά βραβεία καθαριότητας.
6. Προώθηση της νέας τεχνικής των κάθετων κήπων σε δημόσιους και επί το πλείστον ιδιωτικούς χώρους. Αυστηρή τήρηση του νομοθετημένου ποσοστού πρασίνου επί των ακάλυπτων παλαιών και νέων οικοδομών.
7. Εικαστικές επεμβάσεις σε τυφλές όψεις κτιρίων σε καίρια σημεία του κέντρου της πόλης και σε υπάρχοντα πάρκα και ελεύθερους χώρους της πόλης μόνιμα η περιοδικά από Ναυπάκτιους καλλιτέχνες.
8. Μορφολογική και αισθητική αποκατάσταση των κτισμάτων στις απολήξεις κλιμακοστασίων ( εξωραϊσμός των κατασκευών, απομάκρυνση φύλλων αμιαντοτσιμέντου, τύπου «Ελενίτ» κλπ.)
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ:
ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
1. Αναδιάρθρωση – επανοργάνωση των υπαρχόντων αστικών συγκοινωνιών: Ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας μικρών δημοτικών ή ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με χρήση πράσινης τεχνολογίας σε δρομολόγια από την περιφέρεια του κέντρου της πόλης προς το εμπορικό κέντρο και κάστρο της πόλης.
2. Αναδιοργάνωση του δικτύου ποδηλατοδρόμων (για εξυπηρέτηση ποδηλατών και μικρού κυβισμού δικύκλων) από κομβικά σημεία και περιοχές του ευρύτερου δημοτικού διαμερίσματος μέχρι το κέντρο της πόλης σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζουν ευρωπαϊκοί κανονισμοί .Επίσης πιλοτική εφαρμογή πεζοδρόμησης του τμήματος νότια και ανατολικά της πλατείας Λιμένος.
3. Εφαρμογή του Δημοτικού κανονισμού περί κοινοχρήστων χώρων .
4 Εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίηση των πολιτών όσον αφορά τα οφέλη για την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία από ελάχιστη χρήση οχημάτων εντός των ορίων της πόλης (κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία, κλπ).
5. Διάνοιξη δρόμων και επανάκτηση κοιν. Χώρων ( Πλατεία Παπαχαλάμπους κλπ) του ρυμοτομικού της πόλης που εκκρεμούν γραφειοκρατικά, σε περαιώσεις πράξεων αναλογισμού κλπ.
6. Την διαμόρφωση του δασικού δρόμου που ενώνει την περιοχή του κάστρου με την περιμετρική της Ναυπάκτου, ώς έργο αποσυμφόρησης της κίνησης στο δυτικό τμήμα της πόλης.
7. Αξιοποίηση των άκτιστων οικοπέδων της πόλης για χώρους παρκινγκ με Δημοτική επιδότηση.
Όλοι οι αρχιτέκτονες μέλη του συλλόγου μας και ενεργοί πολίτες, ελπίζουμε και καλούμε τους υποψηφίους συνδυασμούς για την νέα δημοτική αρχή, να πάρουν θέση, και να δεσμευτούν απέναντι στις προτάσεις μας , ώστε με την χείρα βοηθείας που προτάσσουμε, ο πολύτιμος λίθος που ονομάζεται Ναυπακτία να μπορέσει να λάμψει σε όλη την περιοχή της Δυτικής Ελλάδος.
Σωστές οι κατευθύνσεις που προτείνονται από τους αρχιτέκτονες. Πολλές από αυτές αποτελούν προαπαιτούμενο για μία ορθή και βιώσιμη ανάπτυξη (πραγματική ανάπτυξη) της Ναυπάκτου.
Δύο επισημάνσεις μόνο:
1. Δυστυχώς η κατασκευή μαρίνας δεν είναι εφικτή στη Ναύπακτο. Για πολλούς λόγους, μία επένδυση αυτού του είδους δεν είναι κερδοφόρα και κανένας ιδιώτης με τεχνογνωσία στο χώρο δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί.
2. Ένα αναθεωρημένο ΓΠΣ θα πρέπει να προβλέπει και να καθορίζει όρους σχετικά με ουσιαστικές τουριστικές υποδομές (που απουσιάζουν πλήρως) καθώς υπό προϋποθέσεις η Ναύπακτος μπορεί να αναπτυχθεί στον τομέα του τουρισμού.
Dim