Το πλοίο σύμβολο της Greenpeace, Rainbow Warrior III[1] έφτασε στο Ιόνιο, στο πλαίσιο της εκστρατείας ενάντια στην εξόρυξη υδρογονανθράκων που εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους[2] για την τοπική κοινωνία, το περιβάλλον, τον τουρισμό και φυσικά το κλίμα του πλανήτη. Η Ελλάδα οφείλει να στραφεί σε επενδύσεις που –αντίθετα από τα σχέδια του ΥΠΕΚΑ– μειώνουν την εξάρτηση της οικονομίας από το πετρέλαιο, συμβάλουν αποφασιστικά στην βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας και αναδεικνύουν τον πραγματικό πλούτο της: το φυσικό της περιβάλλον.
Το Rainbow Warrior III βρίσκεται από σήμερα, Παρασκευή 11 Ιουλίου, στο λιμάνι του Αργοστολίου και θα αποτελέσει σημείο συνάντησης και έκφρασης όλων των τοπικών κοινωνικών φορέων που συνδέονται με τη θάλασσα, το φυσικό περιβάλλον και τον τουρισμό, των αρμόδιων πολιτικών φορέων και φυσικά των πολιτών. Η ανάδειξη ενός διαφορετικού μοντέλου ανάπτυξης που βασίζεται στην αξιοποίηση του φυσικού πλούτου της χώρας -και όχι στην υποβάθμισή του- αποτελεί βασικό στόχο για μία κοινωνία που πορεύεται στο μέλλον και όχι στο παρελθόν.
Η προοπτική εξόρυξης πετρελαίου στις ελληνικές θάλασσες -κατά κύριο λόγο σε μεγάλα και δυσπρόσιτα βάθη- αποτελεί μία εξαιρετικά επικίνδυνη εξέλιξη, αφού η πιθανότητα ατυχημάτων είναι αρκετά υψηλή.[3]
«Το όραμα του ΥΠΕΚΑ για μία Μεσόγειο γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου, είναι βγαλμένο από την ίδια ατζέντα από όπου προέκυψαν τα σχέδια για νέες λιγνιτικές και πετρελαϊκές μονάδες και οι καταστροφικές νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις ακτές και τα δάση μας. Στηρίζονται στην ξεπερασμένη και επικίνδυνη αντίληψη ότι η ανάπτυξη έρχεται εις βάρος του περιβάλλοντος»,
τόνισε ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια,
«Σε αυτήν την οικονομική και περιβαλλοντική παράνοια αντιστεκόμαστε και καλούμε τους πολίτες της χώρας να πουν το δικό τους όχι στο ενδεχόμενο εξόρυξης πετρελαίου, ναι στις πολιτικές που μας αποδεσμεύουν από το πετρέλαιο και αναδεικνύουν τη σπάνια ομορφιά της χώρας μας».
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο θαλάσσια κοιτάσματα σε Πατραϊκό και Κατάκολο-εφόσον αποδειχτούν εμπορικά εκμεταλλεύσιμα- θα αποφέρουν εκτιμώμενα έσοδα 300 εκατ. ευρώ ετησίως.[4] Τόσα είναι μόνο τα έσοδα από την αλιεία του Ιονίου,[5] μία παραγωγική δραστηριότητα που -όπως και ο τουρισμός[6] - απειλείται άμεσα από την επιβάρυνση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων από τη λειτουργία των πλατφόρμων εξόρυξης πετρελαίου και το ενδεχόμενο ατυχήματος.
Η Greenpeace καλεί την κυβέρνηση να ακυρώσει τα σχέδια για εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Δυτική Ελλάδα και την Κρήτη και να προωθήσει τις πολιτικές που μειώνουν την πετρελαϊκή εξάρτηση της εθνικής οικονομίας:
- Πρόγραμμα μαζικής ενεργειακής αναβάθμισης τουλάχιστον 1.000.000 κτιρίων σε ορίζοντα δεκαετίας
- Ουσιαστική προώθηση της αυτοπαραγωγής καθαρής ενέργειας
- Διασύνδεση όλων των μη διασυνδεδεμένων νησιών του Αιγαίου σε ορίζοντα δεκαετίας
- Ενεργή υποστήριξη τριών ευρωπαϊκών δεσμευτικών στόχων για το κλίμα και την ενέργεια με έμφαση στον στόχο για την εξοικονόμηση ενέργειας κατά 40% έως το 2030
Παράλληλα, καλούμε την Υπουργό Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, να πάρει δημόσια θέση ενάντια στις εξορύξεις πετρελαίου και να προστατεύσει το θαλάσσιο περιβάλλον, τον τουρισμό και τις τοπικές κοινωνίες. Οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν στο κάλεσμα προς την Υπουργό, μέσα από αυτή τη σελίδα.
Σημειώσεις για συντάκτες
[1] Πρόκειται γα το τρίτο πλοίο Rainbow Warrior που ρυμουλκήθηκε το 2011 αντικαθιστώντας το δεύτερο. Το πλοίο κατασκευάστηκε εξαρχής για τις ανάγκες της Greenpeace και πρόκειται για το πιο οικολογικό πλοίο στον κόσμο, αφού λόγω του πρωτοποριακού σχεδιασμού και της κατασκευής του είναι εξαιρετικά αποδοτικό, ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση καυσίμου.
Δείτε περισσότερα για το Rainbow Warrior III, εδώ.
Δείτε εδώ μία ξενάγηση στο πλοίο.
[2] Οι θαλάσσιες εξορύξεις κρύβουν σημαντικούς κινδύνους ακόμα και σε «φυσιολογικές» συνθήκες λειτουργίας και σε ρηχά νερά. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι μόνο στον Κόλπο του Μεξικού, το διάστημα 2001-2010 αναφέρθηκαν επισήμως 858 περιστατικά πυρκαγιών ή εκρήξεων, 1349 τραυματισμοί και 69 θάνατοι. Από τη στιγμή που υπάρξει διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα, είναι πρακτικά αδύνατη η ανάκτησή του σε ποσοστό που ξεπερνάει το 90%. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
[3] Οι θαλάσσιες εξορύξεις σε βάθη μεγαλύτερα των 150μ. έχουν ακόμα υψηλότερο κίνδυνο ατυχήματος εξαιτίας των μεγάλων πιέσεων που επικρατούν στον πυθμένα της θάλασσας. Το ατύχημα στο πηγάδι της BP Μακόντο στον Κόλπο του Μεξικό είναι χαρακτηριστική περίπτωση των ατυχημάτων που μπορούν να προκληθούν σε μεγάλα ή και πολύ μεγάλα βάθη καθώς και των δυσκολιών για την άμεση αντιμετώπισή τους. Όπως αναφέρθηκε και στο Πόρισμα της Ειδικής Επιτροπής για το ατύχημα στον Κόλπο του Μεξικό προς τον Πρόεδρο των ΗΠΑ: «η εξόρυξη σε μεγάλα βάθη εγκυμονεί νέους κινδύνους, οι οποίοι δεν είναι απαντώνται ικανοποιητικά από τις εκθέσεις για το που είναι ασφαλές να γίνει γεώτρηση, τι μπορεί να πάει λάθος και πώς να αντιμετωπιστεί αυτό».
[4] Εκτίμηση Greenpeace με βάσει τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ για τα πιθανά απολήψιμα αποθέματα σε Κατάκολο και Πατραϊκό.
[5] Regional Dependency on Fisheries. Μελέτη για λογαριασμό της Επιτροπής για την Αλιεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
[6] Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, ο τουρισμός στην Ελλάδα συνεισφέρει το 16,4% στο ΑΕΠ της χώρας, δηλαδή περίπου 31δις €, ευθύνεται για περίπου 10 δις € έσοδα από το εξωτερικό ετησίως ενώ απασχολεί 700-850.000 εργαζομένους.